Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci. Pro vyučující, kteří ji chtějí zařadit do své výuky, ale nejsou si jistí tím, kde a jak začít, vznikla nová sada výukových materiálů. Balíček připravil vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) organizace Člověk v tísni. Lekce založená na krátkém a poutavém videu, 6 praktických aktivit, manuál k promptování a návod pro vyučující, jak na AI krok za krokem, jsou navrženy tak, aby usnadnily učitelům práci s AI a pomohly jim zapojit umělou inteligenci do svých hodin.
„Masivní nástup generativní umělé inteligence a její zpřístupnění široké veřejnosti s sebou přináší mnohé výzvy. Výrazně se to týká i oblasti školství, dojde k zásadní proměně celého systému vzdělávání,” říká Karel Strachota, ředitel programu JSNS. „To, jestli se žáci a studenti naučí s nástroji umělé inteligence efektivně a bezpečně pracovat, ovlivní jejich budoucí pracovní uplatnění, občanský i soukromý život. Většina škol není na výuku s AI ale zatím vůbec připravena. Naše nabídka nových materiálůcílí především na vyučující, kteří s takovou výukou chtějí začít nebo mají toto rozhodnutí teprve před sebou,“ dodává Strachota.
„Za možný negativní dopad umělé inteligence na školství považuji prohlubování rozdílů v úrovni vzdělávání v jednotlivých školách a třídách. Naší snahou je přispět ke zmenšování tohoto rizika. S vědomím, že o naší budoucnosti, budoucnosti spojené s umělou inteligencí, se v nemalé míře rozhoduje právě nyní na školách,“ doplňuje Karel Strachota důvody vzniků materiálů, které nabízejí konkrétní a praktické tipy pro úspěšné začlenění AI do výuky a které plánuje JSNS v dalších měsících rozšiřovat.
Na portálu JSNS.CZ vyučující najdou kompletní plán hodiny postavený na krátkém videu s názvem Jak umělá inteligence myslí?, kterou doprovází tři praktické aktivity do výuky. Další aktivity k využití nástrojů generativní umělé inteligence najdou učitelé na portálu JSNS.CZ u již existujících lekcí z oblasti moderních československých dějin, mediálního vzdělávání nebo lidských práv. Průvodce je zaměřen především na vyučující středních škol, případně vyšších ročníků základních škol a týká se pouze neplacených verzí AI nástrojů pro generování textu.
Učitelé, kteří se v tématu AI teprve rozkoukávají, mohou vyzkoušet praktický manuálKrok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému mohou začít zapojovat AI do hodin vlastním tempem. Sadu doplňuje Slovníček AI pojmů, informační text o tom, jak funguje generativní umělá inteligence, a manuál k promptování, který ocení pedagogové nejen při své práci se studenty, ale i v běžném životě. Práci s chatboty pak mohou po prozkoumání instruktážních materiálů od JSNS využít vyučující nejen ve výuce, ale i při přípravě do hodin nebo při administrativní práci.
Celou TZ si můžete stáhnout zde
DigiStories: Alex je výuková videohra, která otevírá téma zdravých návyků v online prostředí. Hra formou interaktivní konverzace na sociální síti DigiStories zobrazuje příznaky a následky problematického chování souvisejícího s nadměrným užíváním digitálních technologií, v tomto případě v podobě hraní online hry.
Výuková hra DigiStories: Alex je vhodná pro kolektivní výuku ve třídě a umožňuje žákům pochopit problematiku prostřednictvím vlastního prožitku.
Základní informace o výukové videohře DigiStories: Alex
Alex a Lea jsou nejlepší kamarádi. Chodí spolu do třídy, ale rádi se věnují společným koníčkům i mimo školu. Často si píší na smyšlené sociální sítí DigiStories a společně také hrají fiktivní online hru. Lea však postupně ztrácí kontrolu nad tím, kolik času hraním hry tráví, začíná zanedbávat své povinnosti i vztahy s blízkými. Jak se k tomu všemu postaví Alex? To je už na samotných hráčích hry.
Více informací naleznete zde