Nová lekce: Hackers - útok na soukromí

Nová lekce: Hackers - útok na soukromí

17. října 2024

Martin Kožíšek

Spolu s tím, jak se se vyvíjí technologie, rostou i schopnosti hackerů. Ti využívají mezer v zabezpečení, ale i lidských chyb a zranitelnosti. A útoků na jednotlivce, firmy, ale i školy, nemocnice a úřady přibývá. Nesou s sebou jak finanční škody, tak zničené lidské životy. Útoky na soukromí se nevyhýbají ani členům LGBTQ komunity, seniorům nebo zaměstnancům nemocnic. Ti všichni na vlastní kůži zažili, jaké to je přijít o citlivé informace. Jaká je motivace kyberzločinců k páchání útoků? Proč se bývalý hacker Rabín Hood rozhodl opustit takzvaný darknet a jak se dívá na svou minulost a na své oběti? A jak daleko mohou útoky ještě zajít?

Audiovizuální lekci naleznete zde

Může vás zajímat
  • Nová lekce: Jak fungují cílené reklamy na internetu

    Od dob první reklamy ručně psané na papyrus se její podoba dost výrazně změnila. Velký skok nastal s nástupem internetu, kdy také spatřily světlo světa cookies. Tyto malé textové soubory přenášejí plno informací o tom, co v online světě vlastně děláme. A jsou také tím hlavním důvodem, proč nás některé reklamy pronásledují úplně všude. Jak mohou firmy vědět o tom, co nás zajímá, kdo jsme, co se chystáme nakoupit? Jak fungují různé typy reklam na internetu? Kdo a kolik za ně dostává zaplaceno? A čím? Na to ve svém videu nabízí odpovědi youtuber Jirka Burýšek z kanálu Jirka vysvětluje věci. Ve videu zároveň odhaluje principy, na kterých funguje podvodná reklama.

    Podrobnosti o nové audiovizuální lekci naleznete zde

  • Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály na portálu JSNS.CZ vhodné i pro vyučující, kteří s AI začínají

    Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci. Pro vyučující, kteří ji chtějí zařadit do své výuky, ale nejsou si jistí tím, kde a jak začít, vznikla nová sada výukových materiálů. Balíček připravil vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) organizace Člověk v tísni. Lekce založená na krátkém a poutavém videu, 6 praktických aktivit, manuál k promptování a návod pro vyučující, jak na AI krok za krokem, jsou navrženy tak, aby usnadnily učitelům práci s AI a pomohly jim zapojit umělou inteligenci do svých hodin. 

    „Masivní nástup generativní umělé inteligence a její zpřístupnění široké veřejnosti s sebou přináší mnohé výzvy. Výrazně se to týká i oblasti školství, dojde k zásadní proměně celého systému vzdělávání,” říká Karel Strachota, ředitel programu JSNS. „To, jestli se žáci a studenti naučí s nástroji umělé inteligence efektivně a bezpečně pracovat, ovlivní jejich budoucí pracovní uplatnění, občanský i soukromý život. Většina škol není na výuku s AI ale zatím vůbec připravena. Naše nabídka nových materiálůcílí především na vyučující, kteří s takovou výukou chtějí začít nebo mají toto rozhodnutí teprve před sebou,“ dodává Strachota.

    „Za možný negativní dopad umělé inteligence na školství považuji prohlubování rozdílů v úrovni vzdělávání v jednotlivých školách a třídách. Naší snahou je přispět ke zmenšování tohoto rizika. S vědomím, že o naší budoucnosti, budoucnosti spojené s umělou inteligencí, se v nemalé míře rozhoduje právě nyní na školách,“ doplňuje Karel Strachota důvody vzniků materiálů, které nabízejí konkrétní a praktické tipy pro úspěšné začlenění AI do výuky a které plánuje JSNS v dalších měsících rozšiřovat.

    Na portálu JSNS.CZ vyučující najdou kompletní plán hodiny  postavený na krátkém videu s názvem Jak umělá inteligence myslí?, kterou doprovází tři praktické aktivity do výuky. Další aktivity k využití nástrojů generativní umělé inteligence najdou učitelé na portálu JSNS.CZ u již existujících lekcí z oblasti moderních československých dějin, mediálního vzdělávání nebo lidských práv. Průvodce  je zaměřen především na vyučující středních škol, případně vyšších ročníků základních škol  a týká se pouze neplacených verzí AI nástrojů pro generování textu.

    Učitelé, kteří se v tématu AI teprve rozkoukávají, mohou vyzkoušet praktický manuálKrok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému mohou začít zapojovat AI do hodin vlastním tempem. Sadu doplňuje Slovníček AI pojmů, informační text o tom, jak funguje generativní umělá inteligence, a manuál k promptování, který ocení pedagogové nejen při své práci se studenty, ale i v běžném životě. Práci s chatboty pak mohou po prozkoumání instruktážních materiálů od JSNS využít vyučující nejen ve výuce, ale i při přípravě do hodin nebo při administrativní práci.

    Celou TZ si můžete stáhnout zde

  • Digistories: Alex - Výuková videohra k tématu zdravých návyků v digitálním prostředí

    DigiStories: Alex je výuková videohra, která otevírá téma zdravých návyků v online prostředí. Hra formou interaktivní konverzace na sociální síti DigiStories zobrazuje příznaky a následky problematického chování souvisejícího s nadměrným užíváním digitálních technologií, v tomto případě v podobě hraní online hry.  

    Výuková hra DigiStories: Alex je vhodná pro kolektivní výuku ve třídě a umožňuje žákům pochopit problematiku prostřednictvím vlastního prožitku.


    Základní informace o výukové videohře DigiStories: Alex

    Alex a Lea jsou nejlepší kamarádi. Chodí spolu do třídy, ale rádi se věnují společným koníčkům i mimo školu. Často si píší na smyšlené sociální sítí DigiStories a společně také hrají fiktivní online hru. Lea však postupně ztrácí kontrolu nad tím, kolik času hraním hry tráví, začíná zanedbávat své povinnosti i vztahy s blízkými. Jak se k tomu všemu postaví Alex? To je už na samotných hráčích hry.

    Více informací naleznete zde