Proč si máme dávat pozor na TikTok?
Na celém světě mají nainstalovaný ve svém telefonu TikTok 3 miliardy lidí, v Česku jsou to 2 miliony. Jste mezi nimi? Nebo vaše děti či žáci?
Víte, že vás aplikace sleduje, a to velmi pozorně?
Věděli jste, že TikTok u nás je jiný než ten v Číně?
Společně s experty na kybernetickou bezpečnost, Sinopsis a Replug me jsme natočili video, ve kterém vysvětlujeme:
➡️ proč je TikTok pro mladé lidi tak lákavý,
➡️ v čem se liší jeho dvě verze,
➡️ čím Číně za užívání TikToku platíme
➡️ a především to, proč by nás to všechno mělo zajímat.
Toto video je přístupné široké veřejnosti, nejen registrovaným uživatelům jsns.cz.
Již posedmé se vyučující se svými třídami mohou zapojit do projektu na podporu mediální gramotnosti s názvem Týdny mediálního vzdělávání. Během nich budou mít školy možnost uspořádat debatu s novináři či podniknout exkurzi do zapojených redakcí. Akci, která se letos nabídkou zaměří na přiblížení významu kvalitních nezávislých médií, pořádá v období od 22. května do 16. června vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni. Registrace pro školy běží od 20. března do 30. dubna, nabídku mohou využít základní a střední školy, a to jak ty, které se mediální gramotnosti věnují dlouhodobě, tak nováčci mediálního vzdělávání.
“Nezávislá seriózní média dodržující profesní a etické standardy jsou pilířem demokratické a soudržné společnosti. Z našeho nedávného výzkumu1 vyplývá, že celkově klesá důvěra středoškoláků v média. Polovina studentů zastává názor, že velká média záměrně zkreslují nebo zamlčují důležité informace,” říká Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni. Podle zmiňovaného průzkumu se přes 60 % středoškoláků domnívá, že médiím záleží více na finančním zisku než na kvalitě. “Toto vše se pak projevuje také v tom, že ubylo mladých lidí, kteří považují nezávislá média za důležitá pro demokracii,” doplňuje Strachota.
Výsledky zmiňovaného výzkumu také ukazují, že většina mladých lidí si uvědomuje manipulativní vliv a celkovou problematičnost sociálních sítí, tedy prostředí, ve kterém tráví tolik času a z něhož ve velkém čerpají informace, přičemž jiné zdroje nevyhledávají. “Považujeme za důležité, aby mladí lidé zcela nerezignovali na možnost najít zdroje ověřených informací, aby měli důvod taková média hledat. Snažíme se proto poukazovat na to, že kvalitní nezávislá média pracující podle určitých standardů potřebujeme jako zdroj informací pro naše každodenní rozhodování i jako hlídací psy demokracie. Právě práci žurnalistů pracujících v takových médiích budeme žákům a studentům přibližovat během letošních Týdnů mediálního vzdělávání. Zaměříme se také na zpravodajství, proces vzniku zpráv a dalších mediálních sdělení a jejich analýzu,” říká Strachota.
Nabídka Týdnů mediálního vzdělávání
Školy, přihlášené do letošního ročníku Týdnů mediálního vzdělávání, mohou využít nabídky uspořádání debaty s novináři nebo vidět žurnalistickou práci přímo v praxi na návštěvě některé ze zapojených redakcí, se kterými program JSNS dlouhodobě spolupracuje. Kapacita je limitovaná časovými možnostmi novinářů, pořadatel proto doporučuje školám včasnou registraci i rezervování termínu návštěvy konkrétního novináře či redakce. Do letošních Týdnů mediálního vzdělávání se zapojí: Česká televize, Česká tisková kancelář, Deník, Deník N, Hlídací pes, Reportér Magazín, Respekt a Seznam zprávy.
Zapojené školy navíc získají od pořadatele zdarma bonusový balíček, který obsahuje tištěné publikace a didaktické materiály k odborné přípravě a k užití ve výuce. Součástí balíčku bude nová sada plakátů Pět klíčových otázek a také výběr již existujících a praxí ozkoušených audiovizuálních i tištěných materiálů z portálu JSNS.CZ. Mezi ty stěžejní patří především metodická koncepce 5 klíčových otázek. Vyučující si mohou také pustit se studenty některý z doporučených filmů o zpravodajství, dezinformacích a propagandě a provést reflexi emocí žáku.
Kvalitní žurnalistika v době umělé inteligence
Rychlý rozvoj technologií a digitálních nástrojů má v současné době vliv na každou oblast lidského působení, i na novinářskou práci. Pořadatelé proto k zahájení Týdnů mediálního vzdělávání připravují debatu na téma Kvalitní žurnalistika v době umělé inteligence. Debata je určena primárně starším žákům druhého stupně ZŠ a studentům středních škol a bude streamovaná na portálu JSNS.CZ a na Facebooku programu JSNS. K online debatě se můžete připojit 23. května od 10:00.
Závěrečný seminář pro vyučující
Zapojení vyučující se budou moci o své zkušenosti s výukou mediální gramotnosti podělit během závěrečného semináře. Ten proběhne v úterý 13. června od 9 hodin v kavárně Langhans na Praze 1. Kapacita semináře je omezena, proto i zde doporučuje pořadatel včasné přihlášení. Součástí semináře bude také diskuze s odborníkem (jméno hosta bude včas upřesněno) o tom, jak probíhá výběr expertů, kteří se vyjadřují v médiích a jaké výzvy jsou s tím spojené.