V polovině října publikoval Národní ústav duševního zdraví výsledky průzkumu národního monitoringu duševního zdraví dětí, podle kterého 40 procent žáků devátých tříd jeví známky střední až těžké deprese a 30 procent trápí úzkosti. Příčin těchto alarmujících čísel je celá řada. Souvislosti lze hledat mimo jiné i ve zvýšeném pohybu dětí v online prostředí. Právě (ne)zdravým návykům v online prostředí se věnuje nová výuková hra "DigiStories: Alex".
Iniciátorkou a spoluautorkou hry DigiStories: Alex je Michaela Trnková, se kterou jsme si při příležitosti publikování hry popovídaly nejen o hře samotné, jejím vzniku a možnostech využití při školní výuce, ale třeba i o tom, jaké nástroje AI si v poslední době oblíbila.
DigiStories: Alex je výuková videohra, která otevírá téma zdravých návyků v online prostředí. Hra formou interaktivní konverzace na sociální síti DigiStories zobrazuje příznaky a následky problematického chování souvisejícího s nadměrným užíváním digitálních technologií, v tomto případě v podobě hraní online hry.
Výuková hra DigiStories: Alex je vhodná pro kolektivní výuku ve třídě a umožňuje žákům pochopit problematiku prostřednictvím vlastního prožitku.
Základní informace o výukové videohře DigiStories: Alex
Alex a Lea jsou nejlepší kamarádi. Chodí spolu do třídy, ale rádi se věnují společným koníčkům i mimo školu. Často si píší na smyšlené sociální sítí DigiStories a společně také hrají fiktivní online hru. Lea však postupně ztrácí kontrolu nad tím, kolik času hraním hry tráví, začíná zanedbávat své povinnosti i vztahy s blízkými. Jak se k tomu všemu postaví Alex? To je už na samotných hráčích hry.
Více informací naleznete zde
Projekt Safer Internet Centrum Česká republika (SIC ČR) a Národní bezpečnostní tým CSIRT.CZ, které provozuje sdružení CZ.NIC, správce domény .CZ, přicházejí s novou službou, kterou zdarma nabízejí organizacím pracujícím s dětmi a mladistvými (školy, knihovny, dětské domovy a další). Nová služba má umožnit pravidelnou kontrolu bezpečnosti webových stránek a dalších aplikací, které vzdělávací organizace provozují a vystavují na internetu.
„Cílem služby, kterou SIC ČR a CSIRT.CZ spouští symbolicky na začátku nového školního roku, je pomoct zlepšit bezpečnost webů, sítí a aplikací, v nichž mohou být uložené citlivé informace, například osobní údaje dětí. Data v aplikacích umožňujících přihlašování na kroužky, výběr jídel ve školní jídelně nebo zajišťující komunikaci mezi rodiči a školou, podléhají GDPR a je třeba dbát na to, aby byly dostatečně chráněné. V případě úniku osobních údajů, hesel a dalších informací týkajících se dětí a mladistvých může být rozsah jejich zneužití devastující,“ uvedl Pavel Bašta, bezpečnostní analytik sdružení CZ.NIC a vedoucí Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ.
Služba samotná spočívá v pravidelném čtvrtletním spouštění nástroje pro automatické testování zranitelností. Po dokončení testů je organizaci, která o prověření svých on-line služeb zažádala, odeslána zpráva s výsledky skenování. Pokud jsou výsledky testů nejasné nebo mají pracovníci dané organizace zájem o konzultaci, mohou požádat pracovníky CSIRT.CZ o jednorázovou konzultaci.
Další informace naleznete zde.